Nederland

!

NS Serie Mat 64 - Een halve eeuw Mat '64 (DVD)

NIEUW
!

NS Serie Mat 64 - Een halve eeuw Mat '64 (DVD)

Treinstellen Plan T, Plan V, Plan U en Motorpost

Eind 1960 verschenen de eerste Plan U dieseltreinstellen en werd de basis gelegd voor een familie van treinstellen die de rest van de 20e eeuw het beeld bij de NS zouden bepalen. De ver doorgevoerde gewichtsbeperking en de constructieprincipes van de Diesel-3 kwamen goed van pas bij het ontwikkelen van elektrische treinstellen die snel op moesten kunnen trekken om een groeiend voorstadsverkeer te onderhouden.
 
Na uitgebreide beproeving van het prototype uit 1961 startte in 1964 de productie van de 4-delige Plan T treinstellen, het bekende "Materieel '64". Voorzien van dezelfde elektrische installatie werd hieruit ook de "Motorpost" voor het postvervoer ontwikkeld, in 1966 gevolgd door de 2-delige Plan V. Geïntroduceerd zonder een proefexemplaar werd dit de meest talrijke serie treinstellen bij de NS, die langer meeging dan menig station en tevens het einde markeerde van Werkspoor en de productie in eigen land.
 
Dit uitgebreide beeldverslag belicht ruim een halve eeuw spoorgeschiedenis van vier aanverwante materieelsoorten, tot het moment dat de laatste Plan V’s op 25 september 2016 het Spoorwegmuseum in rollen.
 
Speelduur ca. 80 minuten - Nederlands gesproken.
 

 Onze Prijs: € 19,95

Stoom over Holland - Stoomtractie bij de Nederlandsche Spoorwegen in de jaren dertig (DVD)

NIEUW
!

Stoom over Holland (DVD)

Stoomtractie bij de Nederlandsche Spoorwegen in de jaren dertig

In september 1931 bracht de Engelse locomotiefliefhebber H.J. Stretton-Ward een bezoek aan Nederland. Gedurende een week maakte hij, steeds vanuit Amsterdam, treinreizen naar stations en locomotiefdepots. Met zijn 16mm filmcamera legde hij alles vast, niet alleen locomotieven maar ook landschappen en stadsbeelden. Zijn unieke film toont een enorme verscheidenheid aan locomotieven, zowel gloednieuwe stoomlocs als antieke machines uit de negentiende eeuw. Zijn opnamen zijn aangevuld met materiaal van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Deze DVD bevat niet alleen de film van Stretton-Ward maar ook onbekend werk van anderen, en is geheel voorzien van perfect stereo geluid.

Het gesproken commentaar kan worden uitgezet.

 

Op de DVD bevinden zich enkele pdf-bestanden met achtergrond informatie, en een kaart van het Nederlandse spoorwegnet anno 1930.

 

Een filmproductie van Ton Pruissen

Nederlands gesproken.

Onze Prijs: € 19,95

Op en rond het spoor - Verzamelbox (Nederland, Duitsland, Zwitserland en Great Britain) (DVD)

NIEUW
!

Op en rond het spoor - Verzamelbox (DVD)

De 8DVD-box ‘Op en rond het spoor ’ neemt u mee op een reis door de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en Zwitserland. Stuk voor stuk landen met een uitgebreid en fascinerend spoorwegnet. Reis mee door vier prachtige landen, in bijzondere treinen en over boeiende trajecten.
 
Met een speelduur van ruim 14 uur een echte must voor elke treinliefhebber!

Speelduur : ca. 840 minuten - Nederlands gesproken.

Onze Prijs: € 29,95

VSM Toen en Nu - Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (DVD)

NIEUW
!

VSM Toen en Nu (DVD)

De geschiedenis van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in woord en beeld.

Sinds 1975 heeft de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij een enorme ontwikkeling doorgemaakt, veel materieeluitbreidingen, de complete ontwikkeling van het stoomdepot in Beekbergen, het opzetten van een eigen werkplaats in Apeldoorn, het verwerven van de spoorlijn en het ontwikkelen van nieuwe activiteiten. Al deze facetten komen aan bod en natuurlijk ook “Terug naar Toen”, het belangrijkste evenement van het jaar. Hoogtepunten zijn de kleurenfilms uit 1975 met de 094 055, die alleen dat seizoen heeft gereden: de allereerste Terug naar Toen in 1978 en de NS 3737, de sneltrein toomlocomotief van het Spoorwegmuseum op een half afgebouwde draaischijf. Als voorbeeld van de dieseltractie komt de 2530 uitgebreid aan bod en uiteraard veel actie met deels bijzondere treinen, zoals goederentreinen tijdens Terug naar Toen, het bezoek van Thomas, flink doorkachelen met pendeltreinen buiten de VSM en met een grote stoomlocomotief tussen het verkeer in de straten van Deventer!  


Het commentaar kan uitgeschakeld worden en als extra een dieselcabinerit van Beekbergen naar Loenen
 
Speelduur : ca. 50 minuten - Nederlands gesproken.

 

Onze Prijs: € 14,95

NS Serie 1200 Deel 1 - Amerikanen in Nederlandse dienst (DVD)

!

NS Serie 1200 Deel 1 - Amerikanen in Nederlandse dienst (DVD)

Met hun Amerikaanse uiterlijk en betrouwbaarheid lieten de locomotieven van de NS serie 1200 een onuitwisbare indruk achter bij zowel fans als machinisten. Deel 1 behandelt hun dienst bij de NS, vanaf de “geboorte” bij Heemaf en Werkspoor tot en met het afscheid in Geldermalsen van maart 1998.  Nasst historische film en recentere videobeelden wordt ook uit de doeken gedaan hoe anders het rijden met deze machine was.

Speelduur ca. 80 minuten - Nederlands gesproken.

 Onze Prijs: € 19,50

NS Serie 1200 Deel 2 - Een tweede carrière (DVD)

!

NS Serie 1200 Deel 2 - Een tweede carrière (DVD)

Deel 2 laat zien hoe de liefde voor een loc en een gedegen bedrijfsplan een nieuw leven na een afscheid opleveren.  Machines die om 5 voor 12 van de sloop gered worden en vervolgens te zien zijn in het meest kleurrijke “Happy End” van de Nederlandse spoorgeschiedenis. Een meeslepend verhaal ook van een van de redders die als machinist letterlijk een tweede roeping heeft en zijn liefde voor het rijden van deze loc van het scherm laat spatten.

Speelduur ca. 85 minuten - Nederlands gesproken.

 Onze Prijs: € 19,50

RTM: De RTM Lééft, ook als museumbedrijf (DVD)

!
Klik hier

De RTM Lééft, ook als museumbedrijf (DVD)

 

De RTM Lééft, ook als museumbedrijf. Onder deze naam is bij Railpress te Papendrecht een film verschenen, waarbij de geschiedenis van het RTM-museumbedrijf vanaf het prille begin in 1966 tot einde 2001 te zien is. De film begint met de periode dat het museum te Hellevoetsluis gevestigd was. We zien beelden van vrijwilligers, die zich onder andere bezig houden met het herleggen van de trambaan naar de Vlotbrug. Beelden van het restaureren van verwaarloosd trammaterieel. Opnamen van een in mei 1971 gedeeltelijk uitgebrande MABD 1602 'Reiger', waarbij de motor gespaard bleef. U ziet de MABD 1602 'Reiger' rijden vanaf de Vlotbrug in een landelijke omgeving, heden ten dage volgebouwd met woningen, winkels, etc. Rijdagen, in samenwerking met het Brandweermuseum te Hellevoetsluis. U ziet naast personen- en gemengde trams ook goederentrams, waarbij vee van de bij de Vlotberg wonende boer Roodhorst vervoerd wordt! Trams met zowel stoom- als dieseltractie.

Door de grote uitbreidingsplannen van de gemeente Hellevoetsluis werden de activiteiten van het RTM-museum langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt. Het RTM museum verhuisde naar de huidige locatie te Ouddorp. U ziet beelden van de verhuizing. Het resterende deel van de film is gewijd aan het trambedrijf te Ouddorp. Naast onder andere beelden van restauratiewerkzaamheden aan de M67, ziet u impressies van een tramrit met de MD 1805 'Meeuw', via het Bezoekerscentrum De Punt naar Port Zélande. Hier laat men een stukje geschiedenis van de RTM zien: het laden van koffers en kisten in een bagageafdeling van een rijtuig. Impressies van een modelbaan met daarop RTM-modellen. Ritten met een stoomtram rond de Kerstdagen en tenslotte de laatste aanwinst van het RTM museum: de 'Sperwer' terug uit Oostenrijk.

 De film is van passend, kort en bondig, commentaar voorzien. Voor hen die de RTM een warm hart toedragen is deze videoband een 'must', die daarom niet mag ontbreken in hun verzameling.

De totale speelduur is 58 minuten.

Onze Prijs: € 19,50

RTM: De RTM, een veelzijdig bedrijf (DVD)

!
Klik hier

De RTM, een veelzijdig bedrijf (DVD)

Over de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (R.T.M.) zijn al diverse films verschenen, maar deze hadden vrijwel uitsluitend het trambedrijf als onderwerp. Dit doet onrecht aan de andere activiteiten. Bootdiensten waren onmisbaar om de tramnetten op de eilanden met elkaar te verbinden. De autobus begon vanaf 1923 een rol te spelen, echter niet om de tram te vervangen, zoals bij veel andere bedrijven gebeurde. Bovendien exploiteerde de R.T.M. vrachtautodiensten, hotel- en restauratiebedrijven.

Deze film toont u de R.T.M in al zijn facetten. Op Schouwen-Duiveland filmde directeur van Zuylen de stoombootdiensten en de drukte bij de autobusdiensten. Met zijn tramachtergrond waren dat Magirus-bussen met aanhanger, zeldzame beelden uit een voorbije tijd. Uiteraard ontbreekt de tram niet. Tussen Rotterdam en Voorne-Putten nog merendeels onbekende beelden, maar ook op het eiland Goeree-Overflakkee. Stoom- en dieseltrams komen daar in beeld en veerboten die worstelen om door zwaar ijs het eiland te bereiken. Dit is de eerste R.T.M-film waarbij u de veelzijdigheid van het bedrijf zult leren kennen alsmede de toekomstvisie van 50 jaar geleden. Moderne trams op de dammen zijn werkelijkheid geworden bij de Stichting RTM te Ouddorp over de Brouwersdam tussen Goeree en Schouwen.

Speelduur: ca. 85 minuten – Nederlands gesproken.

 

Onze Prijs: € 19,95

RTM: RTM Motortrams & Stoomtrams (DVD)

!
BP5070_inlay

Spoorbeeld 7: RTM Motortrams & Stoomtrams (DVD)

De “Rotterdamsche Tramweg Maatschappij onderhield tot 1966 een uitgebreid meterspoornet van stoom- en motortrams op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. Gelukkig is van het zeer gevarieeerde materieelpark een groot aantal voertuigen gered, die tot 1988 in en rond het voormalige tramstation van Hellevoetsluis stonden, rijdend op een door vrijwilligers gereconstrueerde museumlijn van enkele kilometers. Tegenwoordig vinden we de RTM terug in een gebied waar vroger geen trams reden: de Brouwersdam bij Port Zélande, waar een geheel nieuwe tramlijn met station en depôt annex werkplaats zijn verrezen.

 

STOOMTRACTIE

De stoomtractie bestaat voor het grootste deel uit de originele bedrijfsfilm van de RTM uit 1929 gemaakt door Willy Mullens. Deze werkelijk fantastische film toont allereerst een kort overzicht van de RTM bedrijfsgeschiedenis en de in gebruik zijnde gebouwen. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het personen- en goederenverkeer op de lijnen Rotterdam naar Zierikzee, Oostvoorne en Flakkee per tram, bus en boot, met name het vee- en stukgoederenvervoer.

 

MOTORTRAMS

In dit programma over de Rotterdamsche Tramweg Maatschapppij komen de motorwagens en motorrijtuigen aan bod. De filmbeelden zijn gemaakt in 1929 en de jaren ’50 en ’60, toen de nadagen van de RTM in zicht kwamen. We zien trams in actie in Rotterdam en op Voorne-Putten, het laatste werkgebied van de RTM. Opvallend bij de motortrams is dat er van enige standaard geen sprake was. Het meeste materieel werd opgekocht van interlokale trambedrijven die hun diensten staakten. Maar juist deze verschijdenheid aan materieel is voor de tramliefhebber een genot om naar te kijken.

 

Speelduur circa: 100 minuten

 

Onze Prijs: € 15,00

Een kleurrijk afscheid van de NS serie 2400/6400 (DVD)

!
BP5060_inlay

Spoorbeeld 6: Een kleurrijk afscheid van de NS serie 2400/6400 (DVD)

Een kleurrijk afscheid van de NS serie 2400

 

Dieselloc-minnend Nederland nam in 1991 met weemoed afscheid van de serie 2400, een loctype dat sinds de eerste in 1954 in ons land arriveerde, bijna onopvallende haar werk deed. In totaal werden voor NS 130 locs gebouwd. Als laatste exemplaar van de serie 2400 arriveerde op 8 juni 1957 de 2530 in de werkplaats Tilburg. De fabrikant had de loc een afwijkend uiterlijk gegeven, opvallend waren de hooggeplaatste cabine en de lila kleur, die ede loc al gauw de bijnaam “Bisschop” opleverde. In de verkoop van een groot aantal 2400-en aan de SNCF voor inzet bij de aanleg van de TGV-Nord was ook de 2530 begrepen. Het 60-jarig bestaan van de NVBS was aanleiding een aantal locs van de serie 2400 in de oorspronkelijke kleur te schilderen. De 2413 kreeg de blauwe kleur, de 2450 werd bruin en de 2530 herkreeg haar lila kleur. Op deze video-film maken we de laatste dagen meer van de serie 2400 rond Budel, de op 21 september 1991 verreden Klassical Tour en het gereedmaken van de 2530 in de hoofdwerkplaats Tilburg in verband met de verkoop aan de SNCF en de afleveringsproefrit. Op het laatste moment zagen de Fransen echter af van aanschaf van deze markante machine.

 

Diesel-Elektrische locomotieven NS serie 6400

 

Op 30 april 1988 arriveerde het eerste exemplaar van de Diesel-Elektrische locomotieven serie 6400 in Nederland. Aanleiding tot de aanschaf was het feit dat de serie 2400 en in mindere mate de serie 2200 niet meer voldeden aam de voor die tijd geldende normen. Het geringe vermogen, de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen deden de NS besluiten uit te kijken naar een nieuwe diesellocomotief. Omdat een locomotief naar eigen ontwerp te kostbaar bleek, kwam de NS terecht bij MaK te Kiel die een standaardloc type DE 1002 in het programma had, waarmee NS uit de voeten kon. In deze circa 1 uur durende film bent u getuige van de ontwikkeling en de bouw van de NS serie 6400. NS personeel geeft over het binnenste van de loc deskundig uitleg. Tevens toont de film beelden van ontwerpen die het niet gehaald hebben Beelden van de 6400 in de eerste jaren van haar exploitatie completeren deze film.

 

Onze Prijs: € 15,00

RTM: De RTM - Een echte eilandentram (DVD)

!
GD425omslag

De RTM - Een echte eilandentram (DVD)

De titel "een echte eilandentram" doet zijn naam alle eer aan. Want die eilanden krijgt U allemaal te zien. Maar niet alleen de eilanden, ook de prachtige stoomponten die de onderlinge verbinding verzorgden.

U ziet de fantastische duw-trek combinatie M65-422, de overtocht naar Zijpe maakt U uitgebreid mee waarna de 1602 met de 397 op U staat te wachten. Het station Zierikzee komt ruim in beeld.

 

Vervolgens varen we met stoom naar Numansdorp. De Hoekse Waard is in de jaren vijftig nog het domein van de drieassige stoomloks. Wat een rust straalt er in die periode van zo'n stuk Nederland af! De beelden van de doorkomst van zo'n RTM stoomtram door Klaaswaal en Numansdorp zullen voorgoed op Uw netvlies gebrand staan. Maar ook toen reden er al heel interessante dieseltrammetjes zoals het charmante Fuut-stel op de zijlijn naar Strijen.

 

Eind jaren vijftig ontdekken Engelse liefhebbers de RTM . Zo rijdt er voor de Railway Correspondence and Travel Society in juni 1956 een extra tram naar Voorne-Putten met lok 1. Wat een prachtige rit en wat een genoegen al die zo karakteristieke Engelse enthousiastelingen te zien. Ook de dagelijkse dienst naar Oostvoorne en Hellevoetsluis komt aan bod met als hoogtepunt de zomerse trams naar het strand van Oostvoorne.

 

Hoewel er in die tijd niet zo erg veel stoomgoederentrams meer reden, krijgt U ze toch te zien. Vooral de grote drieassige stoomloks krijgen dan alle aandacht. Voor de echte kenner is er ook nog een vroeg goederentrammetje getrokken door de - U gelooft het niet- de M73.

 

Meesterfilmer van Engelen staat garant voor magnifieke zwart-wit beelden van diverse diesels. En zoals we van hem gewend zijn; prachtige, lang aangehouden shots van bijvoorbeeld de 1805.

 

Onze Prijs: € 19,75

Trams in Nederland (DVD)

!
Klik hier

Trams in Nederland  (DVD)

Stoomtrams in Nederland 1936 - 1957

 

Ruim 2000 km stoomtramweg is er in Nederland geweest, geëxploiteerd door tientallen maatschappijen die hiervoor iets meer dan 700 stoomlocomotieven hebben ingezet.

De meeste stoomtramlijnen zijn tussen 1880 en de Eerste Wereldoorlog aangelegd. De opkomst van de autobus en de crisis van de jaren dertig betekende voor veel stoomtrams het einde. Maar vaak werden tramlijnen niet opgebroken, en hield men trams achter de hand. Hierdoor was het mogelijk dat gedurende de Tweede Wereldoorlog de stoomtram weer ging rijden. Vloeibare brandstoffen immers waren er niet, kolen waren er wel. Ook de eerste jaren na de oorlog kon de stoomtram nog niet gemist worden, maar na 1950 was het toch zo goed als afgelopen.

In deze film worden de volgende stoomtrams getoond: Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM, 1067 mm spoor), Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij (ZVTM, meterspoor), Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM, meterspoor), Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM, normaalspoor), Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM, normaalspoor), Stoomtramweg-Maatschappij "Oostelijk Groningen" (OG, 1067 mm spoor), Eerste Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij (EDS, 1067 mm spoor), Geldersche Tramwegen (GTW, 75 cm spoor).

 

 

 

Elektrische trams in Nederland 1920-1955

 

Elektrische trams zijn in Nederland nu alleen nog in en rond de vier grote steden te vinden. Vroeger was dat anders: Zuid Limburg kon per tram doorkruist worden, in Groningen knarsten trams over de Grote Markt, de Utrechtse Heuvelrug was het domein van de NBM, en in Utrecht reed tot 1939 een stads-tram. Nijmegen had de beroemde lijn naar Berg en Dal, het enige bergspoor in Nederland, en ook Twente, Arnhem en Zeeland hebben elektrische trams gekend.

Van deze verdwenen trams herleven er enkele in deze film: Haarlem (1920), de NBM in Rhenen (1939), een rit met de NBM van Utrecht naar Zeist (1942), de stads-tram van Utrecht (1929), trams in Arnhem (zomer 1940), Nijmegen (lijn 3 naar Hees en lijn 2 naar Berg en Dal, 1954-1955), een rit van Heerlen naar Kerkrade (1947), en tenslotte Groningen met o.a. beelden van de buitenlijn naar Haren (1939) en de Grote Markt in oorlogs-

tijd.

 

Onze Prijs: 14,95

RET: RET Deel 1 & 2 (DVD)

!
Klik hier

RET Deel 1 & 2 (DVD)

RET Deel 1 - Van Parkwagen tot Düwag.

Het is april 1947 wanneer Koningin Wilhelmina voor de derde keer na de bevrijding een bezoek aan het zo gehavende Rotterdam brengt. Tientallen extra trams brengen duizenden Rotterdammers naar het Feijenoord Stadion om daar samen met hun Koningin het bevrijdingsfeest bij te wonen.

In datzelfde jaar doet een grote afvaardiging van de RET-sportvereniging mee aan de Vierdaagse van Nijmegen. Het vervoer per Kromhout- en Saurerbus richting Gelderland krijgt ruime aandacht.

 

Faas Wilkes, Abe Lenstra en Kees Rijvers samen in de voorhoede tegen de Belgen. Opnieuw staat een groot aantal extra trams gereed om de voetballiefhebbers naar het Stadion te brengen. Vooral de inzet van veel aanhangwagens van de serie 1100 valt op. Na afloop van de wedstrijd worden heel wat tweeassige Parkwagens ingezet voor de terugtocht.

 

De jaren zestig vormen voor de RET een turbulente periode. Nieuw Zwitsers en Duits materieel, veel aanpassingen van het net aan de zo ingrijpende metrobouw, lijnen die worden opgeheven en in dienst gesteld. U krijgt het allemaal te zien.

 

De kleuropnamen uit de jaren 1965-1968 tonen U het RET-net op diverse, zeer strategische locaties. U komt ze allemaal tegen: vierassers met en zonder aanhangwagens serie 1001, Allan-stellen, kleine en grote Schindlers, de eerste Düwags en echt niet alleen op hun eigen lijn. Wat dacht U van een vooroorlogs tramstel op lijn 4 richting Schiedam?

 

Kortom, een DVD voor de liefhebber van tram en stad.

 

 

RET Deel 2 - Van bus, tram en metrobouw.

Het is 24 augustus 1946. De stichting Tram-Archief herdenkt het feit dat zij een jaar geleden officieel met haar werkzaamheden is begonnen. Het hoogtepunt van de feestdag wordt gevormd door een feestrit met drie tramstellen: motorrijtuig 11 met volgrijtuig 327, de 119 met de open bijwagen 284 en Parkwagen 195. Met de molen op het Oostplein op de achtergrond ziet U 4-assers van lijn 1 en de nieuwe Allan-motorwagen 571. De lijnen 4 en 8 komt U tegen bij het eindpunt Koemarkt en op de Schiedamseweg. Een heel bijzonder beeld levert de combinatie van de 572 met bijbehorende aanhangwagen op: een Allan-motorwagen met beugel voor!

 

De opnamen van de bekende schrijver, RET-er en Rotterdamkenner Frits van Zonneveld tonen U de stad tijdens de metrobouw. Bouwdokken, hulpbruggen, echte stoomheimachines, omgelegde tramlijnen, de bouw van kolommen voor het tracé door Zuid en station Zuidplein, U krijgt het allemaal te zien. Ook boeiende facetten van het busbedrijf zoals lijn 57 Lusthofstraat-Prins Alexanderpolder-de Alaska Express-, wederopbouwritten met een stoet Saurers en o.a. buslijn 33 naar Overschie staan op het programma. Bovendien kijkt U toe bij werkzaamheden in de oude werkplaats aan de Isaäc Hubertstraat en de verhuizing naar de Kleiweg waartoe lijn 10 verlengd dient te worden. De nieuwe werkplaats komt in beeld wanneer Düwag 367 per dieplader en treinwagon wordt aangevoerd en vierasser 432 gereed wordt gemaakt voor zijn laatste rit naar de sloper.

 

De unieke kolentram van de electriciteitscentrale aan de Galileïstraat komt ruim aan bod.

 

De kleurenfilm richt zich op de op te heffen lijnen 1, 11 en 22 met zijn kleine Schindlers en de steeds weer verschuivende tramsporen op de Coolsingel bij de van Oldebarneveltstraat met de lijnen 2, 3, 9 en 15. De voetbaltrams naar zowel het Feijenoord- als het Sparta-stadion rijden weer als vanouds. De oude en de nieuwe lijn 5 worden gevolgd maar een ontsporing van de 602 maakt hieraan een abrupt einde.

 

Wederom een DVD voor de liefhebber van Rotterdam en zijn RET.

 

Speelduur: circa 110 minuten.

 

Onze Prijs: € 29,75

Bello - Stoom tussen Alkmaar en Bergen (NS) (DVD)

!

Bello - Stoom tussen Alkmaar en Bergen (NS) (DVD)

Het mooiste zit meteen aan het begin. In de 19e eeuw begon het verschijnsel "badgast" in zwang te komen. Eerst voor de welgestelden, maar al snel werd de weg naar massa-toerisme ingeslagen, waardoor er behoefte ontstond aan een vervoermiddel tussen stad en strand. Interessante beelden volgen van de tram die het station Bergen Binnen binnenrijdt,getrokken door zo'n bijzondere loc uit de serie NS 6700 (de Ezeltjes) en een dubbeldeksrijtuig, ook wel "Imperiaalrijtuig" genoemd.

Bij aankomst van de tram was het een grote drukte van belang in het hart van Bergen. Veel fascinerende beelden uit de jaren vijftig tonen ons dat toen een dagje strand vanuit Alkmaar nog altijd begon met een feestrit met Bello. In de film kom je Bello overal tegen, bij het vertrek uit Alkmaar, langs het Noordhollands Kanaal, bij de splitsing te Koedijk, in Bergen-Binnen met zijn imposante station en natuurlijk door de duinen richting strand. Toen het eenmaal duidelijk was dat het autoverkeer het ging winnen van de knarsende wagonnetjes was het snel gedaan met het romantische beeld van Bello rijdend door Bergen. De gevolgen bleven niet uit. De film toont de allerlaatste rit zoals deze in het Polygoon bioscoopjournaal verscheen met de zo karakteristieke stem van Philip Bloemendaal. Triest stemmende sloopritten naar de NS werkplaats te Haarlem en de degradatie van Bello tot een soort monument in Bergen-Binnen worden u evenmin onthouden.. Maar ook de wederopstanding van Bello komt gelukkig ruim in beeld. Er zijn prachtige opnamen van het algeheel herstel met als hoogtepunt de bouw vaneen nieuwe ketel in Tilburg. Op geheel ambachtelijke wijze wordt de ketel wederom geklonken en kan Bello na een grondig herstel aan een tweede leven op de lijn Hoorn-Medemblik beginnen. Deze film eindigt dan ook met uitgelezen shots van de 7742 met de eveneens subliem gerestaureerde tramrijtuigen.

Deze film is beslist een aanrader voor de ware stoomliefhebber en voor hen die de beelden van Bello nog in hun herinnering koesteren. Hij geeft tevens een fraai beeld van de strandgenoegens en de sfeer in Bergen in de jaren twintig.

 

Speelduur: circa 50 minuten.

 

Onze Prijs: € 19,75

Stoomtractie bij de Nederlandsche Spoorwegen 1947/1957 (DVD)

!
GD430omslag

Stoomtractie bij de Nederlandsche Spoorwegen 1947/1957  (DVD)

Wederom een prachtige film uit het NVBS archief. U maakt op boeiende wijze kennis met het stoomtijdperk van de NS in de jaren 1947/57 en ziet u ondermeer Baarle-Nassau, kort na de oorlog.

Zo'n 130 locomotieven staan hier bijeen, de meesten zullen nooit meer rijden. Een 8700 in camouflagepak brengt ons naar de werkplaats Tilburg, waar een rij glimmende stoomlocomotieven aan ons voorbijtrekt.

Het is 1947 en NS is nog trots op haar stomers. Hierna volgt een impressie van het NS-stoombedrijf in de jaren vijftig: een rijwieltrein met een Austerity op een viaduct in Leiden waaronder juist een NZH-motorwagen komt, de serie 1700, Feijenoord met een tenderloc serie 8800, de Italië-Holland Express met een 3900.

 

In het locdepot Almelo sleept in 1947 de 5536 allerlei bijzonderheden naar buiten: het inspectierijtuig van de HSM, een stoomtramloc en een verzameling Pruisisch schroot, terwijl militaire treinen van het Engelse bezettingsleger met 3900-den van en naar Duitsland voorbijrazen.

 

In het locdepot Amsterdam geven 3900-den, een 6000, een Jumbo en een Austerity acte de présence, daarbij gadegeslagen door de concurrentie in de vorm van Blokkendozen en een gloednieuwe 1200. Op het Bovendok wordt driftig gerangeerd door 4700-den en 8700-den.

 

Het Centraal Station wordt aangedaan, met stoom natuurlijk, en met een Koninklijke Trein (twee Jumbo's ervoor!) verlaten we de hoofdstad.

 

Den Bosch: goederentreinen met 4300-den, en militaire treinen met Jumbo's en 3900-den.

 

Eindhoven wordt op twee momenten bezocht: op een druilerige dag in 1947 zien we treinen bij het locomotievendepot, o.a. een trein met een grote Austerity, serie 5000, en een sneltrein naar Maastricht met een 6300.

 

Tien jaar later zien we de Rheingold vertrekken uit Eindhoven met een 3900. De tender lekt als een zeef...

 

Nederlandse stoomlocs kwamen ook over de grens: in Luik zien we in 1947 met een stoptrein naar Visé vertrekken. De wagensleep achter de loc is schitterend.

 

Arnhem: ook hier wordt het depot bezocht. We zien een 6000 en meerdere 3900-den. In 1964 is er geen NS-stoom meer, maar de Bundesbahn vereert Arnhem nog met stoomlocs van de Baureihe 38, en op de IJsselbrug stormt een 03.10 voorbij, gadegeslagen door enkele wandelaars.

 

Nijmegen: de trolleybus brengt ons naar station en locdepot. Treinen met 6000-den (soms in voorspan) en een enkele 3900 trekken aan ons voorbij.

 

Impressies van de laatste stoomjaren: 3900-den, een 6300 en Jumbo's bij Maastricht, Goes, Roosendaal en Rotterdam, en daarna enkele beelden van het einde: sloopwerkzaamheden in Veenendaal, en zeer fraaie beelden van de electrificatie in Olst, waar een 1700 prachtige stoomwolken uitstoot op een koude winterdag.

 

Tot slot enkele beelden van NS-stoomtractie in kleur: depot Maastricht met een 6100, op de achtergrond kijkt een turkooise 1200 toe. Met de witte vlag in top vertrekt een 4300 uit Olst nadat een stofzuiger is gepasseerd. Het laatste beeld toont een waar spektakel: een kolentrein helling-op in Schaesberg, een 4700 ervoor en een 4700 als opdruk. Met deze kakafonie van de zwaar werkende driecilinderslag, de blazende veiligheid en de rammelende wagons is de film ten einde.

 

Speelduur: 50 minuten.

 

Onze Prijs: € 29,75

De stoomlocomotief (DVD)

!
BP900_omslag

De stoomlocomotief  (DVD)

2 DVD's met 160 minuten beeldmateriaal in één DVD box.

 

DE STOOMLOCOMOTIEF

2 bijzondere DVD's  De interactieve mogelijkheden die een DVD biedt zijn  optimaal benut. U kiest wat u zelf wilt zien en horen.

 

De DVD's  zijn als volgt opgebouwd:

DVD 1

 

Principe van de stoomtechniek

Op een voor ieder begrijpelijke manier wordt uitgelegd hoe uit brandstof energie gehaald wordt en hoe deze opgewekte energie gebruikt wordt voor het laten rijden en stoppen van een locomotief. In dit deel komen o.a. de ketel, stoomverdeling, wielen en aandrijving aan bod.

 

Geavanceerde stoomtechniek toegepast bij stoomlocs.

De zelfde onderwerpen als in deel 1 maar uitgebreider met “Modernere” stoomlocs als voorbeeld.

 

DVD 2

De bediening.

U kiest zelf een bedieningswiel of -handle en ziet u het resultaat in beeld. O.a injecteur, lichtmachine, vooruit, achteruit en remmen worden in beeld gebracht. 

 

Het rijden met een stoomloc.

Wat komt er allemaal kijken om een stoomloc gereed te maken voor de dienst. Ook de verschillende handelingen en proeven, zoals de remproef, komen aan de orde.

 

De stoomloc aan het werk.

De mooiste stoomscènes bij elkaar gebracht en onderverdeeld in smalspoor, bergspoor en normaalspoor.

 

De DVD wordt opgebouwd met beelden uit ons archief waarvan een aantal al in eerdere producties gebruikt zijn. Veel keuze mogelijkheden maar ook een optie om de mooiste scènes in één film af te spelen.

Bij een aantal scènes met mooi stoomgeluid bestaat de mogelijkheid om deze zonder commentaar of muziek af te spelen. Alleen stoomgeluiden!!

 

Speelduur ca 160 minuten - het geluid is in Dolby Digital uitgevoerd.

 

interactieve keuze Nederlands, Duits of Engels gesproken.

 

Onze Prijs: € 39,90

Nederlandse Spoorwegen 1945-1980 (DVD)

!

Nederlandse Spoorwegen 1945-1980 (DVD)

Beelden van onze NS van direct na de oorlog tot begin jaren tachtig. Een lange periode waarin ontzettend veel gebeurt. En veel daarvan laten wij U zien.

Het begin van de film is adembenemend. Opgebroken sporen, kapotte en geroofde bovenleiding, verwoeste stations en emplacementen. Treinstellen die geleden hebben onder het oorlogsgeweld: beschoten en uitgebrand.

Dan gaat de eerste electrische trein – een blokkendoos- weer rijden tussen Amsterdam en Haarlem. Weliswaar nog over enkel spoor want onderweg wordt de bovenleiding boven het andere spoor weer aangebracht. In de jaren direct na de oorlog- de jaren van wederopbouw- is de stoomloc van onschatbare waarde.

U komt ze overal tegen. De nieuwe Zweedse sneltreinlocs van de serie 4000 voor sneltreinen in Zwolle en Deventer, 3700-en verspreid over het land, de eveneens uit Zweden afkomstige 4700-en voor lange kolentreinen in Zuid-Limburg. Heel bijzonder zijn de beelden van één van de laatste 4600-en en een uit Zwitserland overgekomen compoundloc van de serie 3500 in Utrecht.

De eerste Allan-stellen trekken brommend hun eerste baantjes door het Zuid- Limburgse heuvellandschap. Met hun revolutionaire pancake motoren onder de vloer zijn ze de trots van de Nederlandse spoorwegindustrie.

Naarmate meer lijnen geherelectrificeerd zijn, komt het materieel 1924 – de befaamde blokkendozen- weer in beeld. U komt ze in allerlei samenstellingen tegen tussen Amsterdam, Amersfoort en Utrecht. Wat zoemen die stellen toch mooi!

In Amsterdam loopt een nieuwe electrische loc van de serie 1000 binnen met een D-trein. Een turkooizen 1300 verlaat datzelfde station met rijtuigen Plan D en E en twee van de Wagon Lits. Wel heel speciaal is de eveneens turkooizen 1100, die uit Dordrecht vertrekt. De trein wordt verwarmd door een stoomverwarmingswagen- een zogenaamde warme stoof. De laatste houten rijtuigen gaan buiten dienst. Nog éénmaal vertrekken ze uit Den Haag HS voor een speciale rit voor de NVBS. Alle rijtuignummers worden gefilmd.

Mat 36, 40 en 46 komt vervolgens aan de beurt. Eerst in zwart-wit, dan in kleur. Alle denkbare combinaties komt U tegen. Ook de hondenkoppen doen hun intrede. Eerst nog in het het groen, maar langzamerhand worden ze geel en ook nog geel met blauw. Heel interessant die ontwikkeling. De geliefde Hofpleinlijn van Rotterdam Hofplein naar Den Haag HS wordt zeer gedocumenteerd onder de loep genomen. Tweetjes mat 40, 46 en 54 komt U langs het gehele traject tegen. U ziet zelfs de restanten van de lijn naar Scheveningen bij de spoordriehoek Loolaan.

Tot slot ziet u beelden van rondom Den Haag. Beneluxtweetjes, duw-trektreinen, nieuwe motorposten en een 1100 met Corailrijtuigen op weg naar Groningen. En als bonus een stoomtrein getrokken door loc 41-105 van de Stoomstichting Nederland.

 

Speelduur: 62 minuten - Nederlands gesproken.

 

Onze Prijs: € 24,75

RET: Tramparade 100 jaar elektrische tram in Rotterdam (DVD)

!
Klik hier

RET: Tramparade 100 jaar elektrische tram in Rotterdam (DVD)

Op 18 september 2005 vierde de RET 100 jaar elektrische tram in Rotterdam met een grote tramparade. 19 trams, van 2-asser uit  het openingsjaar 1905,  Allan- en Düwagtrams tot de nieuwste Citadis, laten de geschiedenis van de RET in vogelvlucht zien.

 

Vijf tramliefhebbers uit Nederland, Engeland en Duitsland filmden in de remise Hillegersberg, de rit naar de jubileumsopstelling rond het Willemsplein en de tramparade op verschillenden plaatsen in de stad. Een korte terugblik op de Stadiontramlijn 29 sluit deze fim af.

Tramparade 100 Jahre elektrische Straßenbahn in Rotterdam (DVD)

 Am 18.09.2005 feierte die RET 100 Jahre elektrische Straßenbahn in Rotterdam mit einer großen Fahrzeugparade. 19 Triebwagen, vom Zweiachser aus dem Eröffnungsjahr, über konventionelle Düwag-Gelenkwagen, bis zum neuesten Citadis-Niederflurwagen, ließen die Geschichte der RET lebendig werden. Fünf Straßenbahnfreunde aus den Niederlanden, England und Deutschland filmten in der Remise Hillegersberg, die Fahrt zur Fahrzeugausstellung am Willemsplein und die Parade an verschiedenen Orten. Ein kurzer Bericht von der Sonderlinie 29 zeigt den aktuellen Betrieb im Bereich der Erasmusbrug.

 

Speelduur: 60 minuten - Duits gesproken.

Onze Prijs: € 20,00

NZH: Blauwe Tram deel 1 & 2 (DVD)

!
BP5010_spoorbeeld_1omslag

NZH: Blauwe Tram deel 1 (smalspoor) & deel 2 (normaalspoor) (DVD)

Blauwe Tram deel 1 (smalspoor)

De Blauwe Tram is waarschijnlijk de meest "Hollandse" tram van Nederland geweest. In deze video rijden we mee van Amsterdam, via Broek in Waterland en door de smalle hoofdstraat van Monnikendam, naar Volendam. Vervolgens maken we een rit van Haarlem naar Amsterdam. De smalle Spuistraat was het beginpunt van de rit. Via Haarlem gaan we naar Zandvoort. Het beroep van conducteur wordt nader belicht. Onafwendbaar kwam het einde van de Blauwe tram, met weemoedige afscheidsfeesten aan de eindpunten in Zandvoort en Amsterdam. De Tempelierstraat en het Houtplein waren te klein voor de duizenden fans die afscheid kwamen nemen. Op deze DVD nemen wij afscheid van een trambedrijf dat misschien wel nooit had mogen verdwijnen.

 

Blauwe Tram deel 2 (normaalspoor)

De Stationsweg en het Stationsplein maakten Leiden tot het knooppunt van het normaalspoornet. In unieke vooroorlogse beelden zien we o.a. het oude haltegebouw in Leiden, met motorwagens van de serie 100 en Katwijkse vissersvrouwen die hun zeebanket aanbieden. Hier vertrok de stadstram naar de Hoge Rijndijk en Oegstgeest. De Interlokale trams vertrokken naar Den Haag, Scheveningen, Noordwijk, Katwijk en Haarlem. Ook de HTM, die via Wassenaar naar Leiden reed, gebruikte de NZH-sporen. Tot slot de lijn van Leiden naar Haarlem met unieke beelden van voor de Tweede Wereldoorlog en uit 1948 het laatse jaar van de Bollenlijn.

 

Speelduur circa 100 min. -  zwart-wit en kleur. - Ned. gesproken.

 

Onze Prijs: € 15,00

NZH Deel 1 & 2 (DVD)

!
GD450_omslag

NZH: De Blauwe Tram deel 1 & deel 2 (DVD)

 

Met trots presenteren wij U deze DVD over de NZH en zijn voorlopers. Wat dacht U van een stoomtram door de hoofdstraat van Monnickendam? Of een Hohenzollern-stoomtramloc met 2 rijtuigen in volle vaart in de bocht bij Oegstgeest en door Lisse?

En geloof het of niet, de laatste rit van de stoomtram Leiden-Haarlem in 1932 met origineel geluid. Ook fascinerend zijn de beelden uit de beginjaren 20 van de lijn Amsterdam-Zandvoort met materieel dat deels nog in de kleur geel rondrijdt. En niet te vergeten een kruising van NZH krokodil 1051 met een lokaaltrein Haarlem- Hoofddorp getrokken door een 7700. Van het afscheid van de lijnen Amsterdam-Volendam, Amsterdam-Zandvoort, Haarlem-Leiden en de Haarlemse stadstram krijgt U de originele Polygoon beelden te zien met bijbehorend commentaar.
Uiteraard krijgt U bovengenoemde lijnen ook te zien in de jaren voor het onafwendbare einde. Station Amsterdam-Noord, de doortocht door Monnickendam, rangeren te Volendam, het eindpunt Spuistraat, de vrije baan tussen Amsterdam en Haarlem, de moeizame route door Haarlem met als hoogtepunt een lange tramtrein door de Anthoniestraat en over de Lange Brug en de Eendjesbrug, de stadstram van Haarlem, de tweelingstellen op de Bollenlijn, deze videoband laat het allemaal zien.

Kwam in deel 1 vooral het smalspoornet van de NZH aan bod, in dit deel is het de beurt aan het normaalspoorbedrijf rond Leiden, met takken naar Den Haag, Katwijk en Noordwijk, alsmede de Leidse stadsdienst en de lokaaldienst Scheveningen-Voorburg. Alle genoemde trajecten komen op deze video uitvoerig aan de orde.
Op de lokaaldienst Scheveningen- Voorburg zien we de voor deze lijn zo typerende 500-stellen in actie. Vooral de wagens uit de serie A512-516 en B516-521 met hun grote ovale ramen ter hoogte van het middenbalkon en hun gebogen daklijsten voor en achter waren schitterende trams. De volgwagens werden in 1949/50 voorzien van een stuurstand en konden zodoende ook dienst doen in de Budapester schakeltrams. Op de lokaaldienst zijn voorts de vier B200'en te bewonderen, die daar hun laatste levensjaren sleten.

De lijn Noordwijk-Leiden-Den Haag was het domein van de roemruchte tweelingstellen, gelede trams avant la lettre, die na de opheffing van de lijn Haarlem-Leiden in 1948 hier emplooi vonden. Als aanvulling fungeerden schakeltrams, die tevens de dienst uitmaakten op de lijn naar Katwijk, terwijl tussen Leiden en Den Haag forensendiensten reden met trektrams A500-B500-B500. Alle denkbare formaties op vrijwel alle belangrijke locaties passeren de revue, aangevuld met historische plaatjes van een 100-stel en een schakeltram van de serie 200.

De Leidsche stadsdienst komt aan bod met zowel de serie A300 als de in de laatste jaren van haar bestaan ingezette hoge 500'en. Vanuit de cabine van de bestuurder beleven we een spannende rit langs het enkelsporige traject door de Hoge Woerd. De lijn Haarlem-Leiden is ook vertegenwoordigd en wel met een Polygoonfilmpje, gewijd aan de opening van de elektrische dienst in 1932, compleet met een versierd en gloednieuw A600-stel .
De A600 staat er overigens bijzonder goed op en dit geldt voor meer historische opnamen, waarmee de (toenmaals) alledaagse beelden uit de jaren vijftig en begin zestig af en toe onderbroken worden, zoals van een in volle vaart voorbijstuivende stoomtram met Backer & Rueb-loc A11 en een na een aanrijding met een bus omgevallen Merrywheather-loc, afkomstig van de SS-lijn Den Haag-Scheveningen. De krenten uit de pap, zullen we maar zeggen.

Liefhebbers van HTM-trams komen ook aan hun trekken. Er zijn verscheidene te zien, onder andere op het Malieveld (lijn 3), op de Bezuidenhoutseweg (Lijn 4A) en natuurlijk in Leiden.

De film eindigt triest, met de laatste rit in 1961 van het op het Leidse Stationsplein opgestelde materieel, linea recta naar de sloper aan de Vliet in Voorschoten, waar de jerrycan met benzine al klaar staat. Straks rijden er misschien weer trams door de Leidse Breestraat. Maar de "blauwe" keert nooit weerom.

Voor allen die hem nog gekend hebben en voor degenen die willen weten hoe het was en nooit meer zal zijn bevelen we deze film van harte aan.

 

Speelduur circa 105 min. -  zwart-wit en kleur. - Ned. gesproken.

 

Onze Prijs: € 29,75