Trams

!

RTM: De RTM Lééft, ook als museumbedrijf (DVD)

!
Klik hier

De RTM Lééft, ook als museumbedrijf (DVD)

 

De RTM Lééft, ook als museumbedrijf. Onder deze naam is bij Railpress te Papendrecht een film verschenen, waarbij de geschiedenis van het RTM-museumbedrijf vanaf het prille begin in 1966 tot einde 2001 te zien is. De film begint met de periode dat het museum te Hellevoetsluis gevestigd was. We zien beelden van vrijwilligers, die zich onder andere bezig houden met het herleggen van de trambaan naar de Vlotbrug. Beelden van het restaureren van verwaarloosd trammaterieel. Opnamen van een in mei 1971 gedeeltelijk uitgebrande MABD 1602 'Reiger', waarbij de motor gespaard bleef. U ziet de MABD 1602 'Reiger' rijden vanaf de Vlotbrug in een landelijke omgeving, heden ten dage volgebouwd met woningen, winkels, etc. Rijdagen, in samenwerking met het Brandweermuseum te Hellevoetsluis. U ziet naast personen- en gemengde trams ook goederentrams, waarbij vee van de bij de Vlotberg wonende boer Roodhorst vervoerd wordt! Trams met zowel stoom- als dieseltractie.

Door de grote uitbreidingsplannen van de gemeente Hellevoetsluis werden de activiteiten van het RTM-museum langzaam maar zeker onmogelijk gemaakt. Het RTM museum verhuisde naar de huidige locatie te Ouddorp. U ziet beelden van de verhuizing. Het resterende deel van de film is gewijd aan het trambedrijf te Ouddorp. Naast onder andere beelden van restauratiewerkzaamheden aan de M67, ziet u impressies van een tramrit met de MD 1805 'Meeuw', via het Bezoekerscentrum De Punt naar Port Zélande. Hier laat men een stukje geschiedenis van de RTM zien: het laden van koffers en kisten in een bagageafdeling van een rijtuig. Impressies van een modelbaan met daarop RTM-modellen. Ritten met een stoomtram rond de Kerstdagen en tenslotte de laatste aanwinst van het RTM museum: de 'Sperwer' terug uit Oostenrijk.

 De film is van passend, kort en bondig, commentaar voorzien. Voor hen die de RTM een warm hart toedragen is deze videoband een 'must', die daarom niet mag ontbreken in hun verzameling.

De totale speelduur is 58 minuten.

Onze Prijs: € 19,50

RTM: De RTM, een veelzijdig bedrijf (DVD)

!
Klik hier

De RTM, een veelzijdig bedrijf (DVD)

Over de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (R.T.M.) zijn al diverse films verschenen, maar deze hadden vrijwel uitsluitend het trambedrijf als onderwerp. Dit doet onrecht aan de andere activiteiten. Bootdiensten waren onmisbaar om de tramnetten op de eilanden met elkaar te verbinden. De autobus begon vanaf 1923 een rol te spelen, echter niet om de tram te vervangen, zoals bij veel andere bedrijven gebeurde. Bovendien exploiteerde de R.T.M. vrachtautodiensten, hotel- en restauratiebedrijven.

Deze film toont u de R.T.M in al zijn facetten. Op Schouwen-Duiveland filmde directeur van Zuylen de stoombootdiensten en de drukte bij de autobusdiensten. Met zijn tramachtergrond waren dat Magirus-bussen met aanhanger, zeldzame beelden uit een voorbije tijd. Uiteraard ontbreekt de tram niet. Tussen Rotterdam en Voorne-Putten nog merendeels onbekende beelden, maar ook op het eiland Goeree-Overflakkee. Stoom- en dieseltrams komen daar in beeld en veerboten die worstelen om door zwaar ijs het eiland te bereiken. Dit is de eerste R.T.M-film waarbij u de veelzijdigheid van het bedrijf zult leren kennen alsmede de toekomstvisie van 50 jaar geleden. Moderne trams op de dammen zijn werkelijkheid geworden bij de Stichting RTM te Ouddorp over de Brouwersdam tussen Goeree en Schouwen.

Speelduur: ca. 85 minuten – Nederlands gesproken.

 

Onze Prijs: € 19,95

RTM: RTM Motortrams & Stoomtrams (DVD)

!
BP5070_inlay

Spoorbeeld 7: RTM Motortrams & Stoomtrams (DVD)

De “Rotterdamsche Tramweg Maatschappij onderhield tot 1966 een uitgebreid meterspoornet van stoom- en motortrams op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden. Gelukkig is van het zeer gevarieeerde materieelpark een groot aantal voertuigen gered, die tot 1988 in en rond het voormalige tramstation van Hellevoetsluis stonden, rijdend op een door vrijwilligers gereconstrueerde museumlijn van enkele kilometers. Tegenwoordig vinden we de RTM terug in een gebied waar vroger geen trams reden: de Brouwersdam bij Port Zélande, waar een geheel nieuwe tramlijn met station en depôt annex werkplaats zijn verrezen.

 

STOOMTRACTIE

De stoomtractie bestaat voor het grootste deel uit de originele bedrijfsfilm van de RTM uit 1929 gemaakt door Willy Mullens. Deze werkelijk fantastische film toont allereerst een kort overzicht van de RTM bedrijfsgeschiedenis en de in gebruik zijnde gebouwen. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het personen- en goederenverkeer op de lijnen Rotterdam naar Zierikzee, Oostvoorne en Flakkee per tram, bus en boot, met name het vee- en stukgoederenvervoer.

 

MOTORTRAMS

In dit programma over de Rotterdamsche Tramweg Maatschapppij komen de motorwagens en motorrijtuigen aan bod. De filmbeelden zijn gemaakt in 1929 en de jaren ’50 en ’60, toen de nadagen van de RTM in zicht kwamen. We zien trams in actie in Rotterdam en op Voorne-Putten, het laatste werkgebied van de RTM. Opvallend bij de motortrams is dat er van enige standaard geen sprake was. Het meeste materieel werd opgekocht van interlokale trambedrijven die hun diensten staakten. Maar juist deze verschijdenheid aan materieel is voor de tramliefhebber een genot om naar te kijken.

 

Speelduur circa: 100 minuten

 

Onze Prijs: € 15,00

RTM: De RTM - Een echte eilandentram (DVD)

!
GD425omslag

De RTM - Een echte eilandentram (DVD)

De titel "een echte eilandentram" doet zijn naam alle eer aan. Want die eilanden krijgt U allemaal te zien. Maar niet alleen de eilanden, ook de prachtige stoomponten die de onderlinge verbinding verzorgden.

U ziet de fantastische duw-trek combinatie M65-422, de overtocht naar Zijpe maakt U uitgebreid mee waarna de 1602 met de 397 op U staat te wachten. Het station Zierikzee komt ruim in beeld.

 

Vervolgens varen we met stoom naar Numansdorp. De Hoekse Waard is in de jaren vijftig nog het domein van de drieassige stoomloks. Wat een rust straalt er in die periode van zo'n stuk Nederland af! De beelden van de doorkomst van zo'n RTM stoomtram door Klaaswaal en Numansdorp zullen voorgoed op Uw netvlies gebrand staan. Maar ook toen reden er al heel interessante dieseltrammetjes zoals het charmante Fuut-stel op de zijlijn naar Strijen.

 

Eind jaren vijftig ontdekken Engelse liefhebbers de RTM . Zo rijdt er voor de Railway Correspondence and Travel Society in juni 1956 een extra tram naar Voorne-Putten met lok 1. Wat een prachtige rit en wat een genoegen al die zo karakteristieke Engelse enthousiastelingen te zien. Ook de dagelijkse dienst naar Oostvoorne en Hellevoetsluis komt aan bod met als hoogtepunt de zomerse trams naar het strand van Oostvoorne.

 

Hoewel er in die tijd niet zo erg veel stoomgoederentrams meer reden, krijgt U ze toch te zien. Vooral de grote drieassige stoomloks krijgen dan alle aandacht. Voor de echte kenner is er ook nog een vroeg goederentrammetje getrokken door de - U gelooft het niet- de M73.

 

Meesterfilmer van Engelen staat garant voor magnifieke zwart-wit beelden van diverse diesels. En zoals we van hem gewend zijn; prachtige, lang aangehouden shots van bijvoorbeeld de 1805.

 

Onze Prijs: € 19,75

RET: RET Deel 1 & 2 (DVD)

!
Klik hier

RET Deel 1 & 2 (DVD)

RET Deel 1 - Van Parkwagen tot Düwag.

Het is april 1947 wanneer Koningin Wilhelmina voor de derde keer na de bevrijding een bezoek aan het zo gehavende Rotterdam brengt. Tientallen extra trams brengen duizenden Rotterdammers naar het Feijenoord Stadion om daar samen met hun Koningin het bevrijdingsfeest bij te wonen.

In datzelfde jaar doet een grote afvaardiging van de RET-sportvereniging mee aan de Vierdaagse van Nijmegen. Het vervoer per Kromhout- en Saurerbus richting Gelderland krijgt ruime aandacht.

 

Faas Wilkes, Abe Lenstra en Kees Rijvers samen in de voorhoede tegen de Belgen. Opnieuw staat een groot aantal extra trams gereed om de voetballiefhebbers naar het Stadion te brengen. Vooral de inzet van veel aanhangwagens van de serie 1100 valt op. Na afloop van de wedstrijd worden heel wat tweeassige Parkwagens ingezet voor de terugtocht.

 

De jaren zestig vormen voor de RET een turbulente periode. Nieuw Zwitsers en Duits materieel, veel aanpassingen van het net aan de zo ingrijpende metrobouw, lijnen die worden opgeheven en in dienst gesteld. U krijgt het allemaal te zien.

 

De kleuropnamen uit de jaren 1965-1968 tonen U het RET-net op diverse, zeer strategische locaties. U komt ze allemaal tegen: vierassers met en zonder aanhangwagens serie 1001, Allan-stellen, kleine en grote Schindlers, de eerste Düwags en echt niet alleen op hun eigen lijn. Wat dacht U van een vooroorlogs tramstel op lijn 4 richting Schiedam?

 

Kortom, een DVD voor de liefhebber van tram en stad.

 

 

RET Deel 2 - Van bus, tram en metrobouw.

Het is 24 augustus 1946. De stichting Tram-Archief herdenkt het feit dat zij een jaar geleden officieel met haar werkzaamheden is begonnen. Het hoogtepunt van de feestdag wordt gevormd door een feestrit met drie tramstellen: motorrijtuig 11 met volgrijtuig 327, de 119 met de open bijwagen 284 en Parkwagen 195. Met de molen op het Oostplein op de achtergrond ziet U 4-assers van lijn 1 en de nieuwe Allan-motorwagen 571. De lijnen 4 en 8 komt U tegen bij het eindpunt Koemarkt en op de Schiedamseweg. Een heel bijzonder beeld levert de combinatie van de 572 met bijbehorende aanhangwagen op: een Allan-motorwagen met beugel voor!

 

De opnamen van de bekende schrijver, RET-er en Rotterdamkenner Frits van Zonneveld tonen U de stad tijdens de metrobouw. Bouwdokken, hulpbruggen, echte stoomheimachines, omgelegde tramlijnen, de bouw van kolommen voor het tracé door Zuid en station Zuidplein, U krijgt het allemaal te zien. Ook boeiende facetten van het busbedrijf zoals lijn 57 Lusthofstraat-Prins Alexanderpolder-de Alaska Express-, wederopbouwritten met een stoet Saurers en o.a. buslijn 33 naar Overschie staan op het programma. Bovendien kijkt U toe bij werkzaamheden in de oude werkplaats aan de Isaäc Hubertstraat en de verhuizing naar de Kleiweg waartoe lijn 10 verlengd dient te worden. De nieuwe werkplaats komt in beeld wanneer Düwag 367 per dieplader en treinwagon wordt aangevoerd en vierasser 432 gereed wordt gemaakt voor zijn laatste rit naar de sloper.

 

De unieke kolentram van de electriciteitscentrale aan de Galileïstraat komt ruim aan bod.

 

De kleurenfilm richt zich op de op te heffen lijnen 1, 11 en 22 met zijn kleine Schindlers en de steeds weer verschuivende tramsporen op de Coolsingel bij de van Oldebarneveltstraat met de lijnen 2, 3, 9 en 15. De voetbaltrams naar zowel het Feijenoord- als het Sparta-stadion rijden weer als vanouds. De oude en de nieuwe lijn 5 worden gevolgd maar een ontsporing van de 602 maakt hieraan een abrupt einde.

 

Wederom een DVD voor de liefhebber van Rotterdam en zijn RET.

 

Speelduur: circa 110 minuten.

 

Onze Prijs: € 29,75

RET: Tramparade 100 jaar elektrische tram in Rotterdam (DVD)

!
Klik hier

RET: Tramparade 100 jaar elektrische tram in Rotterdam (DVD)

Op 18 september 2005 vierde de RET 100 jaar elektrische tram in Rotterdam met een grote tramparade. 19 trams, van 2-asser uit  het openingsjaar 1905,  Allan- en Düwagtrams tot de nieuwste Citadis, laten de geschiedenis van de RET in vogelvlucht zien.

 

Vijf tramliefhebbers uit Nederland, Engeland en Duitsland filmden in de remise Hillegersberg, de rit naar de jubileumsopstelling rond het Willemsplein en de tramparade op verschillenden plaatsen in de stad. Een korte terugblik op de Stadiontramlijn 29 sluit deze fim af.

Tramparade 100 Jahre elektrische Straßenbahn in Rotterdam (DVD)

 Am 18.09.2005 feierte die RET 100 Jahre elektrische Straßenbahn in Rotterdam mit einer großen Fahrzeugparade. 19 Triebwagen, vom Zweiachser aus dem Eröffnungsjahr, über konventionelle Düwag-Gelenkwagen, bis zum neuesten Citadis-Niederflurwagen, ließen die Geschichte der RET lebendig werden. Fünf Straßenbahnfreunde aus den Niederlanden, England und Deutschland filmten in der Remise Hillegersberg, die Fahrt zur Fahrzeugausstellung am Willemsplein und die Parade an verschiedenen Orten. Ein kurzer Bericht von der Sonderlinie 29 zeigt den aktuellen Betrieb im Bereich der Erasmusbrug.

 

Speelduur: 60 minuten - Duits gesproken.

Onze Prijs: € 20,00

GTW: De GTW, Langs weg en rail door de Achterhoek (DVD)

!
Klik hier

De GTW, Langs weg en rail door de Achterhoek (DVD)

 

In deze film uit de reeks "Sporen van het Verleden" nemen wij U mee naar de Achterhoek met als middelpunt Doetinchem, waar zich het hoofdkantoor van de Geldersche Tramwegen bevindt.

We beginnen in het najaar 1957 wanneer de nog overblijvende sporen van het eens zo omvangrijke net met grote spoed worden opgebroken. De verkoop van de rails voor het eind van het jaar zal de aandeelhouders gunstig stemmen.

De jubileumtram van de GTW met Backer en Rueb-loc "Silvolde" en rijtuig AB 48 heeft dan zijn laatste rit Doesburg-Doetinchem onder het oog van vele treurenden gereden. De toekomst is aan de bus.

U bent van dit alles getuige. Opbraak, laatste stoomrit en de bussen.

Het is prachtig te zien hoe een GTW-chauffeur zich in de jaren vijftig op zijn dienst voorbereidt. Ja, U ziet ook hoe hij in zijn jaeger-ondergoed uit bed stapt, zich in diezelfde staat wast en vervolgens ontbijt onder bestudering van de dienstregeling voor de komende rit. Natuurlijk heeft moeder de vrouw inmiddels de boterhammetjes met jam in het bekende trommeltje gedaan. Tussen de ritten door zal onze chauffeur daar oprecht van genieten. Dan kan hij ook even keuvelen met de conductrice op zijn bus.

U komt allerlei bussen van Arnhem tot Deventer tegen. Vooral de kleuropnamen ven diverse bussen en een GTW-vrachtwagen op de beruchte schipbrug van Doesburg zijn van grote schoonheid.

Dan gaan wij terug in de tijd. U ziet de openingsrit op het traject Zutphen-Deventer van de Stoomtram Maatschappij Zutphen-Emmerik. De onvermijdelijke toespraken worden onder het genot van grote bolknakken aandachtig beluisterd.

Vervolgens nemen wij U mee naar het jaar 1941. Het is oorlog. Door het nijpend tekort aan brandstof voor de autobussen is de stoomtram weer van stal gehaald. U stapt in Terborg in en maakt de lange tocht naar Dieren mee. Ja, ook over de schipbrug. Ook tussen Deventer en Doetinchem rijdt de stoomtram weer. En U bent er getuige van.

Na de oorlog is het rijk wat betreft personenvervoer weer aan de bus. U ziet hoe er bij de firma Verheul in Waddinxveen op ambachtelijke wijze een bus voor de GTW in elkaar wordt gezet.

Het goederenvervoer per stoomtram krijgt ruime aandacht. U komt de beroemde Klien-Lindner loomotieven met hun bijzondere buitenste assen regelmatig tegen.

Voordat we een compleet ritje Doetinchem-Doesburg vice-versa per jubileumstoomtram maken, krijgt U zowel de bus- als de locomotievenwerkplaats te zien. Fascinerende beelden van ambachtelijk vakmanschap!

 

DVD / Speelduur: ca. Speelduur: ca. 47 minuten.

 

Onze Prijs: € 19,75

NZH: Blauwe Tram deel 1 & 2 (DVD)

!
BP5010_spoorbeeld_1omslag

NZH: Blauwe Tram deel 1 (smalspoor) & deel 2 (normaalspoor) (DVD)

Blauwe Tram deel 1 (smalspoor)

De Blauwe Tram is waarschijnlijk de meest "Hollandse" tram van Nederland geweest. In deze video rijden we mee van Amsterdam, via Broek in Waterland en door de smalle hoofdstraat van Monnikendam, naar Volendam. Vervolgens maken we een rit van Haarlem naar Amsterdam. De smalle Spuistraat was het beginpunt van de rit. Via Haarlem gaan we naar Zandvoort. Het beroep van conducteur wordt nader belicht. Onafwendbaar kwam het einde van de Blauwe tram, met weemoedige afscheidsfeesten aan de eindpunten in Zandvoort en Amsterdam. De Tempelierstraat en het Houtplein waren te klein voor de duizenden fans die afscheid kwamen nemen. Op deze DVD nemen wij afscheid van een trambedrijf dat misschien wel nooit had mogen verdwijnen.

 

Blauwe Tram deel 2 (normaalspoor)

De Stationsweg en het Stationsplein maakten Leiden tot het knooppunt van het normaalspoornet. In unieke vooroorlogse beelden zien we o.a. het oude haltegebouw in Leiden, met motorwagens van de serie 100 en Katwijkse vissersvrouwen die hun zeebanket aanbieden. Hier vertrok de stadstram naar de Hoge Rijndijk en Oegstgeest. De Interlokale trams vertrokken naar Den Haag, Scheveningen, Noordwijk, Katwijk en Haarlem. Ook de HTM, die via Wassenaar naar Leiden reed, gebruikte de NZH-sporen. Tot slot de lijn van Leiden naar Haarlem met unieke beelden van voor de Tweede Wereldoorlog en uit 1948 het laatse jaar van de Bollenlijn.

 

Speelduur circa 100 min. -  zwart-wit en kleur. - Ned. gesproken.

 

Onze Prijs: € 15,00

NZH Deel 1 & 2 (DVD)

!
GD450_omslag

NZH: De Blauwe Tram deel 1 & deel 2 (DVD)

 

Met trots presenteren wij U deze DVD over de NZH en zijn voorlopers. Wat dacht U van een stoomtram door de hoofdstraat van Monnickendam? Of een Hohenzollern-stoomtramloc met 2 rijtuigen in volle vaart in de bocht bij Oegstgeest en door Lisse?

En geloof het of niet, de laatste rit van de stoomtram Leiden-Haarlem in 1932 met origineel geluid. Ook fascinerend zijn de beelden uit de beginjaren 20 van de lijn Amsterdam-Zandvoort met materieel dat deels nog in de kleur geel rondrijdt. En niet te vergeten een kruising van NZH krokodil 1051 met een lokaaltrein Haarlem- Hoofddorp getrokken door een 7700. Van het afscheid van de lijnen Amsterdam-Volendam, Amsterdam-Zandvoort, Haarlem-Leiden en de Haarlemse stadstram krijgt U de originele Polygoon beelden te zien met bijbehorend commentaar.
Uiteraard krijgt U bovengenoemde lijnen ook te zien in de jaren voor het onafwendbare einde. Station Amsterdam-Noord, de doortocht door Monnickendam, rangeren te Volendam, het eindpunt Spuistraat, de vrije baan tussen Amsterdam en Haarlem, de moeizame route door Haarlem met als hoogtepunt een lange tramtrein door de Anthoniestraat en over de Lange Brug en de Eendjesbrug, de stadstram van Haarlem, de tweelingstellen op de Bollenlijn, deze videoband laat het allemaal zien.

Kwam in deel 1 vooral het smalspoornet van de NZH aan bod, in dit deel is het de beurt aan het normaalspoorbedrijf rond Leiden, met takken naar Den Haag, Katwijk en Noordwijk, alsmede de Leidse stadsdienst en de lokaaldienst Scheveningen-Voorburg. Alle genoemde trajecten komen op deze video uitvoerig aan de orde.
Op de lokaaldienst Scheveningen- Voorburg zien we de voor deze lijn zo typerende 500-stellen in actie. Vooral de wagens uit de serie A512-516 en B516-521 met hun grote ovale ramen ter hoogte van het middenbalkon en hun gebogen daklijsten voor en achter waren schitterende trams. De volgwagens werden in 1949/50 voorzien van een stuurstand en konden zodoende ook dienst doen in de Budapester schakeltrams. Op de lokaaldienst zijn voorts de vier B200'en te bewonderen, die daar hun laatste levensjaren sleten.

De lijn Noordwijk-Leiden-Den Haag was het domein van de roemruchte tweelingstellen, gelede trams avant la lettre, die na de opheffing van de lijn Haarlem-Leiden in 1948 hier emplooi vonden. Als aanvulling fungeerden schakeltrams, die tevens de dienst uitmaakten op de lijn naar Katwijk, terwijl tussen Leiden en Den Haag forensendiensten reden met trektrams A500-B500-B500. Alle denkbare formaties op vrijwel alle belangrijke locaties passeren de revue, aangevuld met historische plaatjes van een 100-stel en een schakeltram van de serie 200.

De Leidsche stadsdienst komt aan bod met zowel de serie A300 als de in de laatste jaren van haar bestaan ingezette hoge 500'en. Vanuit de cabine van de bestuurder beleven we een spannende rit langs het enkelsporige traject door de Hoge Woerd. De lijn Haarlem-Leiden is ook vertegenwoordigd en wel met een Polygoonfilmpje, gewijd aan de opening van de elektrische dienst in 1932, compleet met een versierd en gloednieuw A600-stel .
De A600 staat er overigens bijzonder goed op en dit geldt voor meer historische opnamen, waarmee de (toenmaals) alledaagse beelden uit de jaren vijftig en begin zestig af en toe onderbroken worden, zoals van een in volle vaart voorbijstuivende stoomtram met Backer & Rueb-loc A11 en een na een aanrijding met een bus omgevallen Merrywheather-loc, afkomstig van de SS-lijn Den Haag-Scheveningen. De krenten uit de pap, zullen we maar zeggen.

Liefhebbers van HTM-trams komen ook aan hun trekken. Er zijn verscheidene te zien, onder andere op het Malieveld (lijn 3), op de Bezuidenhoutseweg (Lijn 4A) en natuurlijk in Leiden.

De film eindigt triest, met de laatste rit in 1961 van het op het Leidse Stationsplein opgestelde materieel, linea recta naar de sloper aan de Vliet in Voorschoten, waar de jerrycan met benzine al klaar staat. Straks rijden er misschien weer trams door de Leidse Breestraat. Maar de "blauwe" keert nooit weerom.

Voor allen die hem nog gekend hebben en voor degenen die willen weten hoe het was en nooit meer zal zijn bevelen we deze film van harte aan.

 

Speelduur circa 105 min. -  zwart-wit en kleur. - Ned. gesproken.

 

Onze Prijs: € 29,75

Trams in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 1964-1968 (DVD)

!
Klik hier

Trams in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag 1964-1968   (DVD)

Charles de Vree is een gedreven filmer. Trams vormen zijn grote hobby. Omdat er in de jaren zestig van de vorige eeuw op tramgebied in de drie grote steden nog zoveel moois te zien is, besluit hij dat te vereeuwigen.

Voor U ligt nu op DVD zijn bijzondere kijk op de trams van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Heel bijzondere beelden die tot aan deze productie nooit iemand anders dan hij zelf af en toe heeft gezien. Het verklaart hun zeldzame kwaliteit. Geen ruis, geen beschadigingen.

Wat krijgt U in AMSTERDAM zoal te zien? Allereerst de Leidsestraatlijnen 1 en 2. Losse twee-en drieassers. De wisselplaatsen op de bruggen in die straat zijn nog steeds te kort zodat bijwagens uit den boze zijn. Maar voor die prachtige, moderne enkelgelede wagens is er uiteraard wel plaats.

Bij het Centraal Station verschijnen alle denkbare combinaties in beeld. Dat komt omdat sinds de winterdienst van 1963 de basisdienst wordt gereden door gelede wagens, die in de drukke uren aangevuld worden door twee- en drieassige stellen.

We maken ook een zeer uitgebreide rit met lijn 5 vanaf het Amstelstation naar CS. Uiteraard door de befaamde Bakkerstraat. In kleur ziet U zelfs de laatste rit van die lijn.

ROTTERDAM komt in1965 aan de beurt. We beginnen aan de achterkant van het Centraal Station. Het domein van lijn 1 van de Honingerdijk naar het Aelbrechtsplein. Alleen maar vierassers met hun zo kenmerkende geluid. Vervolgens gaan we naar Kralingen met de lijnen 17 en 22. U ziet éénrichting vierassers en gelede Schindlers. De kleine Schindlers rijden op lijn 15 in Crooswijk en over het enkelspoor over de Ruigeplaatbrug naar het Hudsonplein.

Door werkzaamheden voor de metrotunnel bij bouwdok Blaak moeten de lijnen 1, 2, 3 en 4 een omweggetje maken via de Broersvest om de Coolsingel te bereiken. U komt in de buurt van de halte Blaak werkelijk van alles tegen met als hoogtepunt een Allan spitsuurtramstel op lijn 5.

Wie heeft nou ooit de moeite genomen lijn 11 vanaf het Lisplein uitgebreid vast te leggen? Uw filmer wel!

DEN HAAG is inmiddels PCC-stad geworden. U ziet de tot verdwijnen gedoemde lijnen 3 naar de Kwartellaan, 7 en 14. We rijden uiteraard door de smalle Pansierstraat. In Voorburg en Delft komen nu ook PCC’s.

Gelukkig zijn er nog tweeassers in dienst. Op lijn 11 rijden ze met die fraaie vierassige aanhangrijtuigen van de serie 750.

Als in 1964 het eeuwfeest van de tram in Den Haag wordt gevierd, gebeurt dat met museumwagen 265 met de open aanhangwagen 505.Tijdens de zomermaanden herleven oude tijden op afwisselend de lijnen 8 en 9.

Geluidsfilms maken in de jaren zestig was voorbehouden aan professionele filmers. Maar met de moderne technieken en heel veel geduld is het nu mogelijk stomme films te voorzien van authentiek geluid. Luistert U maar.

 

Speelduur: circa 52 minuten.

 

Onze Prijs: € 19,75

Trams in Nederland (DVD)

!
Klik hier

Trams in Nederland  (DVD)

Stoomtrams in Nederland 1936 - 1957

 

Ruim 2000 km stoomtramweg is er in Nederland geweest, geëxploiteerd door tientallen maatschappijen die hiervoor iets meer dan 700 stoomlocomotieven hebben ingezet.

De meeste stoomtramlijnen zijn tussen 1880 en de Eerste Wereldoorlog aangelegd. De opkomst van de autobus en de crisis van de jaren dertig betekende voor veel stoomtrams het einde. Maar vaak werden tramlijnen niet opgebroken, en hield men trams achter de hand. Hierdoor was het mogelijk dat gedurende de Tweede Wereldoorlog de stoomtram weer ging rijden. Vloeibare brandstoffen immers waren er niet, kolen waren er wel. Ook de eerste jaren na de oorlog kon de stoomtram nog niet gemist worden, maar na 1950 was het toch zo goed als afgelopen.

In deze film worden de volgende stoomtrams getoond: Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM, 1067 mm spoor), Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij (ZVTM, meterspoor), Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM, meterspoor), Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM, normaalspoor), Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM, normaalspoor), Stoomtramweg-Maatschappij "Oostelijk Groningen" (OG, 1067 mm spoor), Eerste Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij (EDS, 1067 mm spoor), Geldersche Tramwegen (GTW, 75 cm spoor).

 

 

 

Elektrische trams in Nederland 1920-1955

 

Elektrische trams zijn in Nederland nu alleen nog in en rond de vier grote steden te vinden. Vroeger was dat anders: Zuid Limburg kon per tram doorkruist worden, in Groningen knarsten trams over de Grote Markt, de Utrechtse Heuvelrug was het domein van de NBM, en in Utrecht reed tot 1939 een stads-tram. Nijmegen had de beroemde lijn naar Berg en Dal, het enige bergspoor in Nederland, en ook Twente, Arnhem en Zeeland hebben elektrische trams gekend.

Van deze verdwenen trams herleven er enkele in deze film: Haarlem (1920), de NBM in Rhenen (1939), een rit met de NBM van Utrecht naar Zeist (1942), de stads-tram van Utrecht (1929), trams in Arnhem (zomer 1940), Nijmegen (lijn 3 naar Hees en lijn 2 naar Berg en Dal, 1954-1955), een rit van Heerlen naar Kerkrade (1947), en tenslotte Groningen met o.a. beelden van de buitenlijn naar Haren (1939) en de Grote Markt in oorlogs-

tijd.

 

Onze Prijs: 14,95

Trams en Trolleys in Nederland - Deel 1: Amsterdam & Den Haag (DVD)

!
BP 7010

Trams en Trolleys in Nederland

Deel 1: Amsterdam & Den Haag

In het eerste deel van deze video tweeluik bezoeken we Amsterdam en Den Haag. Voor het Centraal Station van Amsterdan zien we de nieuwe Combino trams samen met de, nu snel verdwijnende, eerste generatie gelede trams. We rijden naar het Olympiaplein, het eindpunt van lijn 24, dan met de ringlijn naar Sloterdijk. Hier stappen we op lijn 12, na een overstap op het Roelof Hartplein gaan we met lijn 5 naar halte Oranjebaan waar we een halte van de Metro en conventionele tram met hoog/laag perron zien. Ook aan bod komen het strengelspoor in de Reguliersbreestraat en de spitsdrukte op het Muntplein, gevolgd door een ander druk en beroemd punt; het Leidseplein. Het Magna Plaza en de Dam vormen de afsluiting van het programma over onze hoofdstad waar, we nog net de laatste exemplaren van de eerste generatie gelede trams konden filmen.

 

Den Haag heeft een zeer gevarieerd tramnet, met routes die via het centrum naar de kust en de duinen voeren. Maar ook een echte interlokale route (lijn 1) naar de eeuwenoude stad Delft. Van de drukte in de binnenstad tot het mondaine Scheveningen en de rust van eindpunt Duindorp, Den Haag is als tramstad erg interessant.

 

Videolines - speelduur 60 min. - Ned. gesproken

 

Onze Prijs: € 7,50

Trams en Trolleys in Nederland - Deel 2: Rotterdam, Utrecht, Houten en Arnhem (DVD)

!
BP 7020

Trams en Trolleys in Nederland

Deel 2: Rotterdam – Utrecht – Houten en Arnhem

 Dit tweede deel van deze video tweeluik beginnen we in Rotterdam, waar we een goede indruk krijgen van het huidige trambestand in deze belangrijke handel - en havenstad. Een grote variatie aan locaties, van een drukke tramrotonde tot het traject door de Lijnbaan en de vrije (gras)baan op Westersingel en Weena. We zien de nieuwe Erasmusbrug en de drukke tramhaltes voor het Centraal station. De beroemde Coolsingel is zeker niet vergeten in deze impressie van Rotterdam als tramstad.

 

In Utrecht rijdt de Sneltram Utrecht-Nieuwegein, waarvan de exploitatie tegenwoordig in handen is van Connexxion. Hier bezoeken we Nieuwegein Centrum en Zuid, IJsselstein en enkele andere locaties. Ook laten wij u genieten van een cabride op deze tram.

 

De ontwikkeling van nieuwe voorsteden heeft in Houten geleid tot de bouw van een tramlijn van 1.9 kilometer, die station Houten centrum met de wijk Houten Castellum verbindt. Een, van de HTM gehuurde, ex-Hannover tram zorgt hier voor het noodzakelijke openbaar vervoer naar deze, wat afgelegen, nieuwbouw.

 

De trolleys mogen dan op het eerste gezicht in geheel niet passen in deze film. Wij vinden dat de trolleybus, met zijn electrische aandrijving er toch wel bij hoort. Tenslotte is het een geruisloos en milieuvriendelijk vervoermiddel en Arnhem  is door deze trolleybussen ook een bijzondere stad. In het lommerrijke Arnhem gaan we naar de beroemde Burgers Zoo en het oostelijk gelegen Velp, we bezoeken het nieuwe busstation en het drukke Willemsplein. We staan stil bij de slag om Arnhem en zien het monument ter nagedachtenis aan deze heldhaftige strijd. Arnhem vormt een waardige afsluiting van deel twee van dit video tweeluik.

 

Videolines - speelduur 58 min. - Ned. gesproken

 

Onze Prijs: € 7,50

Straßenbahn in Innsbruck und Stubaitalbahn (deel 1) (DVD)

NIEUW
!

Straßenbahn in Innsbruck und Stubaitalbahn (deel 1) (DVD)

 

In 2009 kwam er bij de Innsbrucker Verkehrsbetriebe und Stubaitalbahn GmbH een einde aan de inzet van conventionele trams. Met een groots opgezette afscheidsrit werd afscheid genomen van de laatste Lohner- en Duwagtrams.  Anno 2010 worden uitsluitend de Flexity-Outlook lagevloertrams in de tramdienst ingezet. Daarom hoogste tijd om eens terug te kijken naar het trambedrijf van Innsbruck. 

 

Filmopnames van 1955 tot 2009 tonen een veelzijdig en interessant wagenpark op de oude lijn 4 naar Hall im Tirol, lijn 6 naar Iglis (Mittelgebirgsbahn), de stadlijnen, de  trolleybus anno 1973 en de Stubaitalbahn.

Speelduur 75 minuten, daarvan zijn 45 minuten historische opnames, veelal in kleur.

 

Deze Film verschijnt medio 2017

 

Speelduur: ca. 75 minuten – Duits gesproken.

 

Onze Prijs: € 20,00

Straßenbahn in Innsbruck und Stubaitalbahn (deel 2) (DVD)

NIEUW
!

Straßenbahn in Innsbruck und Stubaitalbahn (deel 2) (DVD)

 

In 2009 kwam er bij de Innsbrucker Verkehrsbetriebe und Stubaitalbahn GmbH een einde aan de inzet van conventionele trams. Met een groots opgezette afscheidsrit werd afscheid genomen van de laatste Lohner- en Duwagtrams.  Anno 2010 worden uitsluitend de Flexity-Outlook lagevloertrams in de tramdienst ingezet. Daarom hoogste tijd om eens terug te kijken naar het trambedrijf van Innsbruck. 

 

Filmopnames van 1955 tot 2009 tonen een veelzijdig en interessant wagenpark op de oude lijn 4 naar Hall im Tirol, lijn 6 naar Iglis (Mittelgebirgsbahn), de stadlijnen, de  trolleybus anno 1973 en de Stubaitalbahn.

Speelduur 55 minuten, daarvan zijn 35 minuten historische opnames, veelal in kleur.

 

Der Teil 2 des Films über die Innsbrucker Verkehrsbetriebe und Stubaitalbahn GmbH zeigt Filmaufnahmen von 1955-2010 von der Stubaitalbahn: Etwa 35 min bisher unveröffentlichte historische Aufnahmen der bis 1983 eingesetzten Wechselstrom-Triebwagen und Beiwagen aus dem Eröffnungsjahr der Bahn (überwiegend in Farbe) und Aufnahmen der bis 2009 eingesetzten Hagener Düwag-Wagen werden mit  Szenen der  neuen Generation der Flexity-Outlook-Niederflurwagen (Cityrunner) ergänzt. Ausführlich ist das Umsetzen der Beiwagen mittels Schwerkraft in Fulpmes und im Stubaitalbahnhof zu sehen!

 

Deze Film verschijnt 15 december 2013.

 

Speelduur: ca. 58 minuten – Duits gesproken.

 

Onze Prijs: € 20,00

Längst vergessene Straßenbahnen: Esslingen - Nellingen - Denkendorf (DVD)

NIEUW
!

Längst vergessene Straßenbahnen: Esslingen - Nellingen - Denkendorf

 

Die 6 km lange Straßenbahnlinie von Esslingen nach Denkendorf wurde am 18.12.1926 eröffnet. In Serpentinen überwand sie am Zollberg einen Höhenunterschied von ca. 130 Metern. Der zweite Streckenteil nach Neuhausen wurde im Jahr 1929 eröffnet. Kurz nach ihrem 50. Jubiläum wurden beide Strecken 1978 stillgelegt. Wir lassen diese Bahn in ihrer reizvollen ländlichen Umgebung noch einmal aufleben und präsentieren sie in bisher unveröffentlichten Aufnahmen. Ebenso ist es gelungen, Filmaufnahmen aus den 1920er Jahren in diesen Film zu integrieren. Für Freunde historischer Straßenbahnaufnahmen ist dieser Film ein Augenschmaus.

Reutlingen

Seit dem Jahr 1912 fuhren in der Stadt nahe der schwäbischen Alb elektrische Straßenbahnen. Mitte der 1960er Jahre hatte das Netz mit einer Streckenlänge von 19,5 km seine größte Ausdehnung erreicht. Bis zum Ende, am 19. Oktober 1974, fuhren Triebwagen aus den Anfangsjahren der Bahn. Es gibt nur wenige Filmaufnahmen von diesem interessanten Straßenbahnbetrieb.

Bisher unveröffentlichtes Filmmaterial wurde aufwendig digitalisiert und in diesem Film zusammengestellt.

Deze film is voorzien van Duits gesproken commentaar.


Een Co-Produktie van Tram-tv en RAILPRESS BEELDPRODUKTIES.

Speelduur 45 min.

 

Onze Prijs: € 19,95

Längst vergessene Straßenbahnen: Die Kieler Straßenbahn (DVD)

NIEUW
!

Längst vergessene Straßenbahnen: Die Kieler Straßenbahn

Am 4. Mai 1985 fuhr mit TW 270 der letzte planmäßig verkehrende Linienwagen ins Depot Gaarden ein. Die Line 4 war die letzte der einstmals zehn Kieler Straßenbahnlinien.

Am 8. Juli 1881 wurde die Kieler Straßenbahn als Pferdebahn mit einer Spurweite von 1100 mm eröffnet. Auf dieser ungewöhnlichen Spurweite wurde in Deutschland nur noch in Lübeck und Braunschweig gefahren.

Zum Einsatz kamen seit den 1960er Jahren  DÜWAG Großraumtriebwagen in Doppeltraktion und sechsachsige DÜWAG Gelenktriebwagen mit einem zweiachsigen Beiwagen. Auch Bilder der Linie 2, die bereits 1969 eingestellt wurde, sind in diesem Film zu bewundern. Bisher unveröffentlichtes Amateurmaterial wurde aufwendig digitalisiert und in diesem Film zusammengestellt.

Erleben Sie noch einmal den Reiz der Strecke und ihrer Fahrzeuge, der Mode und dem Ambiente der 1980er Jahre.

Viele der zu diesem Zeitpunkt noch vorhandenen Arbeitstriebwagen sind in diesem Film auf der Strecke zu sehen.

Dieser Film ist ein Stück Zeitgeschichte!

Deze film is voorzien van Duits gesproken commentaar.


Bildformat: 4:3

Speelduur 45 min.

 Onze Prijs: € 19,95

 

Trambedrijven in Duitsland in de 60er Jaren (DVD)

!

Trambedrijven in Duitsland in de 60er Jaren.

 

Viele Straßenbahnbetriebe haben ein Problem. Zu den Hauptverkehrszeiten wollen Menschenmassen die Waggons benutzen. Wie kann man den Fahrgastfluss optimieren? Um diese Frage zu lösen, dokumentiert dieser Film die aktuelle Situation im Jahr 1963. Wir besuchen die Städt München - Stuttgart - Nürnberg - Frankfurt - Düsseldorf - Duisburg - Essen - Bochum - Dortmund - Hannover - Bremen und Hamburg.

Bisher unveröffentlichtes Filmmaterial wurde aufwendig digitalisiert und in diesem Film zusammengestellt.

Deze film is voorzien van Nederlands gesproken commentaar.


Een Co-Produktie van Tram-tv en RAILPRESS BEELDPRODUKTIES.

Speelduur 45 min. – Keuze uit: Nederlands of Duits commentaar.

 

Onze Prijs: € 19,95

Van Rotterdam naar Basel, Trams in de 60er Jaren (DVD)

NIEUW
!

Van Rotterdam naar Basel, Trams in de 60er Jaren.

 

Mit dem legendären “Rheingold“ unternahm ein Straßenbahnfreund im Jahre 1968 eine Reise von Rotterdam nach Basel. Zu dieser Zeit gab es in den Straßenbahnbetrieben Westdeutschlands noch zahlreiche Oldtimer zu bestaunen. Immer wieder verließ er den Zug, um diese Fahrzeuge auf Film zu bannen. So enstanden eindrucksvolle Farbaufnahmen aus den Städten Rotterdam, Düsseldorf, Wuppertal, Köln, Koblenz, Mainz, Heidelberg, Stuttgart, Karlsruhe, Freiburg und Basel. Zwei der damals besuchten Städte haben ihren Straßenbahnbetrieb bereits seit langer Zeit eingestellt. Aber nicht nur die Tram fährt nicht mehr, auch die Dampfloks in Koblenz und auf der Moselstrecke sind längst Vergangenheit. Wer erinnert sich noch an die Mode, oder die Automobile dieser Zeit. In diesem Zeitdokument können Sie alles noch einmal bewundern.

Vierzig Jahre später wurden einige Städte erneut besucht, um an den gleichen Stellen nochmals zu filmen. Beeindruckende Szenen, wenn man beide Aufnahmen miteinander vergleicht.

Bisher unveröffentlichtes Filmmaterial wurde aufwendig digitalisiert und in diesem Film zusammengestellt.

Deze film is voorzien van Nederlands gesproken commentaar.


Een Co-Produktie van Tram-tv en RAILPRESS BEELDPRODUKTIES.

Speelduur 45 min. – Keuze uit: Nederlands of Duits commentaar.

 

Onze Prijs: € 19,95

Die Wiener Straßenbahn (DVD)

!

Die Wiener Straßenbahn (DVD)

Wien, kaiserliche Stadt mit Charme, höchster Lebensqualität, vielen Sehenswürdigkeiten und einer Straßenbahn mit einer Linienlänge von rund 215 km. Seit 1897 fährt die “Elektrische“ durch die Stadt. Neben ULF-Niederflurfahrzeugen verkehren heutzutage hauptsächlich Fahrzeuge vom Typ E1 und E2

Ein ausgemachter Wienkenner zeigt uns die schönsten Standpunkte, um die Fahrzeuge ins rechte Licht zu setzen und gibt sein Fachwissen preis.

Selbstverständlich wird in einem Kapitel auch das größte Straßenbahnmuseum der Welt vorgestellt. Rund 100 Fahrzeuge aus der gesamten Wiener Stadtgeschichte werden hier dem interessierten Besucher präsentiert.

Wienbilder und interessante Gesprächspartner dürfen ebenso wenig fehlen wie ein Blick über die Schulter des Schokoladenkönigs, Wolfgang Leschanz, bei der Herstellung der berühmten Sachertorte.

Bildformat: 16:9

Speelduur 45 min. – Duits commentaar.

 

Onze Prijs: € 19,95